

نشست بررسی میزان و چگونگی تدریس سیستم آموزش زبان انگلیسی ETP ، انگلیسی از طریق فارسی، در دانشگاه شیراز با حضور مولفان این سیستم و جمعی از اساتید و مسئولان دانشگاه برگزار شد.
بر این اساس، امین رحیمی مدیر گروه آموزشی گام مهر و بنیانگذار سیستم ETP به همراه محمدعلی ایزدپناه نویسنده ی بخش بزرگسالان این روش آموزشی، با جمعی از اساتید و مسئولان بخش جهانگردی دانشگاه شیراز دیدار و گفت و گو کردند.
بر پایه ی این گزارش، دکتر مسلم باقری رییس بخش گردشگری و هتلداری و عضو هیات علمی، دکتر معصومه محرر، دکتر اعظم صفرآبادی، دکتر زهرا معاون از اعضای هیات علمی بخش گردشگری و جهانگردی و دکتر صحراگرد عضو هیات علمی دانشگاه شیراز در این دیدار حضور داشتند و در خصوص سیستم ETP و میزان و چگونگی تدریس آن در این دانشگاه به بحث و گفت و گو پرداختند.
امین رحیمی با انتقاد از برخی از روش های سنتی آموزش زبان انگلیسی در کشور (که عموما یک طرفه و آمرانه و با تاکید بر زبان انگلیسی هستند)، تصریح کرد: متاسفانه حوزه ی آموزش زبان خارجی اعم از انگلیسی و غیره، علی رغم هزینه های بسیار در عمل با شکست رو به رو شده است. دلیل این شکست را می توان در ناخودآگاه جمعی ما جست و جو کرد و این ناخودآگاه همواره در قبال هر جریان سلطه طلبی مقابله کرده است. این حوزه نیازمند روش های آموزشی برآمده از فرهنگ بومی و ملی ماست. روش های که بر خلاف روش های رایج و سنتی به صورت یک طرفه فرهنگ غرب را تبلیغ نکند.
وی با اشاره به این نکته که ETP در دو سطح محتوا و روش تلاش می کند تا منادی فرهنگ ایرانی و اسلامی باشد، در ادامه ویژگی های این روش آموزشی را برشمرد.
رحیمی یاد آور شد: خوشبختانه آمارها نشان می دهد که سیستم آموزشی ETP در حال رسیدن به جایگاهی درخور و شایسته است و اقبال مردم و زبان آموزان داخلی و خارجی را می توان موید این نکته دانست. این سیستم تلاش نمی کند تا ذهن افراد و هویت آن را ترجمه و یا تبدیل کند بلکه با فرض استفاده از زبان مادری، جهان آشنایی خلق می کند که این جهان می تواند در آموزش زبان، منسجم تر، کوتاه تر و با صرفه ترعمل کند.
دکتر محمدعلی ایزدپناه دیگر مولف این روش آموزشی نیز با ارایه استنادهای علمی و پژوهشی سیستم آموزشی ETP، تصریح کرد: در این روش آموزشی ، آموزش به سطح مینی مالیستی و یا به عبارتی دیگر به کوتاه ترین شکل ممکن رسیده و در بخش تمرین ها شاهد افزایش حجم تمرینات هستیم که این تمرین ها در هر بخش به شکلی هدفمند موضوع گرامری مورد نظر را به زبان آموز منتقل می کنند.
پس از طرح سوالات کارشناسان حاضر در این جلسه، مقرر گردید تا در خصوص میزان و چگونگی تدریس سیستم ETP در دانشگاه شیراز تصمیم گیری شود.
۷/۸/۱۳۹۷
دانشگاه شیراز، بخش جهانگردی