کتاب English Through Persian 3 – ETP 3 – انگلیسی از طریق فارسی ۳ – “تعادل” سومین گام از پیوستار سیستم نوین آموزشی ETP است. این کتاب مانند دو کتاب پیشین در ده بخش طراحی شده اما از سمت چپ باز می شود و اصطلاحا انگلیسی خوان است.
اکنون اندوخته های مناسب ساختاری و واژگانی حاصل از مطالعه ی کتاب های ETP1 و ETP2 زبان آموز را برای فراگیری کتاب ETP3 آماده کرده است. این کتاب پا را از تمرکز صرف بر تشابهات فراوان میان دو زبان و تناظرات یک به یک میان آن ها فراتر گذاشته و به صورت هدفمند حوزه های پیچیده تری مانند “اصطلاحات، عبارات، و منظورمندی های زبانی” را مد نظر قرار داده و باشیوه ی مخصوص سیستم ETP آموزش می دهد.
بهره گیری ازمتون حاوی زبان طبیعی و کاربردی برای آموزش چهار مهارت زبانی و سایر عناصر آن از ویژگی های بارز کتاب ETP3 است. گزینش مفهوم محور (thematic based) مطالب و محتوای بخش های کتاب ETP3 مانند خانواده، شغل، محیط زیست، و غیره باعث تسهیل فرایند یادگیری در این کتاب شده است.
با وجود این که بیش از ۹۰ درصد مطالب این کتاب به زبان انگلیسی است، اما نگاه تاکیدی بر درونمایه های فرهنگی و ارزش های خودی همچنان بر آن حاکم است و تا آخرین مراحل سیستم نیز ادامه می یابد. در اینجا چهره های شاخص ایرانی در حوزه های مختلف ورزشی، علمی، ادبی، دینی و غیره به زبان آموز معرفی می شوند که خود زمینه ساز بالندگی و اعتماد به نفس اجتماعی در او می گردد.
یکی دیگر از نکات برجسته ی گام تعادل ارائه دستور زبان (Grammar) به زبان انگلیسی است که به گواه گزارش های میدانی، زبان آموزان در نهایت سهولت آن را درک و دریافت می کنند. می توان ادعا کرد که این مورد یکی دیگر از نمونه های بسیار اعجاز سیستم ETP است. اعجاز هایی که باعث شده است این سیستم آموزشی را “جادوی آموزش زبان” بنامند.
طرح جلد
طرح جلد این کتاب، بر اساس نمادهای فرهنگی ایران و کانادا شکل گرفته است.
در این طرح، برروی نقشه ی جهان که در پس زمینه قرار دارد، حروف ETP برجسته شده و هر یک مانند حلقه ای از فیلم، ویژگی دو کشور را نمایش می دهند. نشانه های ایرانی بر روی حرف P از کلمه ی Persian و نشانه های کشور کانادا بر روی حرفE ، از کلمه ی English، دیده می شود.
تصاویری مربوط به “تخت جمشید” و “سی و سه پل” از جمله نمادهای تاریخی و معماری ایران، بر جلد کتابETP3 انگلیسی از طریق فارسی، استفاده شده است.
گفتنی است کتاب ETP3 انگلیسی از طریق فارسی، از سری کتاب های سیستم آموزشی ETP مخصوص بزرگسالان، از سمت چپ باز می شود و اصطلاحا انگلیسی خوان است. دلیل این رویکرد، به سطح دانش زبان آموزان برمی گردد که با مطالعه کتاب های بسندگی لازم رسیده اند و توانایی خواندن متون انگلیسی را دارند. در این کتاب به جز بخش Writing+ از زبان انگلیسی استفاده شده است.
قابل ذکر است که روش تدریس این کتاب همچنان بر اساس سیستم آموزشی ETP و تاکید بر بهره گیری از زبان مادری است.
مقدمه ی پرفسور “لطف اله یارمحمدی”
مقدمه ی پروفسور لطف اله یارمحمدی در این کتاب به زبان انگلیسی ارایه شده است.
پروفسور “لطف اله یارمحمدی”، استاد دانشگاه، عضو پیوسته ی فرهنگستان علوم و عضو بنیاد ملی نخبگان در مقدمه ی کتاب، به تاریخچه ی آموزش زبان اشاره می کند و پس از آن به معرفی “امین رحیمی” بنیان گذار سیستم ETP و جایگاه ویژه ی ایشان در میان اهل فن می پردازد.
مدرس دانشگاه ایالتی نبرسکا در آمریکا، ضمن تحسین آقای “محمدعلی ایزدپناه” دیگر مولف کتاب، به معرفی ویژگی های این سیستم آموزشی و سایر کتاب های این پیوستار پرداخته است.
در پایان، پروفسور یارمحمدی که از وی به عنوان برجسته ترین شخصیت زبان شناسی کاربردی در آسیا یاد می شود، سیستم آموزشیETP را در زمره ی اولین مجموعه ی کتاب های آموزش انگلیسی به فارسی زبان ها قرار می دهد.

مقدمه ی مولفان کتاب
مقدمه ی مولفان این کتاب نیز به زبان انگلیسی است.
در این مقدمه، که با آیه ی ۲۲ سوره ی روم با مضمون اختلاف زبان ها و رنگ ها شروع می شود، مولفان ضمن سپاس ازخدای متعال به دلیل رشد روزافزودن سیستم ETP، به معرفی ویژگی ها، روش ها و تکنیک های تدریس پرداخته اند.
در پایان، از افرادی که در تهیه ی این مجموعه همکاری کرده اند، تقدیر شده است.

صفحه ی عنوان هر بخش
در این صفحه، ابتدا شماره ی بخش و موضوع محوری هر درس، بیان می شود.
در بخش میانی صفحه، یک تصویر به همراه جمله ای مرتبط با آن دیده می شود و از زبان آموز خواسته شده تا ایده های خود را به زبان انگلیسی در کنارتصویر بنویسند و با دوستانش به اشتراک بگذارد.
در بخش پایانی این صفحه، یک متن انگیزشی درباره ی موضوع هر درس که حاوی نکاتی برای آماده سازی ذهن زبان آموز جهت ورود به هر بخش است، قرار دارد.
خانواده و دوستان، بهداشت و سلامت، آموزش و مهارت های اجتماعی، علم و فن آوری، شغل و محیط کار، طبیعت و محیط زیست، غذا و آشپزی، مسافرت و جهانگردی، فرهنگ و تمدن، خدا و معنویت موضوعات مربوط به فصل های مختلف این کتاب هستند.
گفتنی است که فصول کتابETP3 انگلیسی از طریق فارسی، در پیوستار سیستم نوین آموزش زبان ETP، از شماره ۲۱ آغاز و تا ۳۰ ادامه دارد.


Noticing
در این بخش که شامل دو صفحه از کتاب است، یک نکته ی دستوری زبان انگلیسی آموزش داده می شود. ابتدا یک متن با موضوع محوری که نکات گرامری در آن برجسته شده، دیده می شود. سپس به معرفی نکته ی گرامری پرداخته شده و در پایان نیز تمرین این بخش شامل سوالات چهار گزینه ای ارایه شده است.
Word Web
این بخش که ۴ صفحه از کتابETP3 انگلیسی از طریق فارسی را در هر فصل در برمی گیرد، شامل آموزش ترکیبات واژه ای در قالب همایی های واژگانی، اصطلاحات و عبارت های زبانی مقصد است که با معنای واژه به واژه ی آن همخوانی چندانی ندارند. اعتقاد بر آن است که ذهن انسان برای یادگیری واژگان به صورت خطی عمل نمی کند بلکه به صورت شبکه ای این کار را انجام می دهد. در هر فصل دو واژه ی محوری برای ساخت ترکیبات ارایه شده است.
گفتنی است بر خلاف دو کتاب قبلی، در این کتاب بر تفاوت های زبان ها تاکید می شود و بر این اساس، ترکیبات واژه ای گزینش شده اند.
در این کتاب در هر درس ۴۰ ترکیب واژگانی و در مجموع ۴۰۰ ترکیب پر کاربرد زبان انگلیسی آموزش داده می شود.
نحوه ی چینش این صفحات بدین شرح است:
واژه ی محوری در مرکز تصویر بالای صفحه قرار گرفته و ترکیبات اقماری آن به صورت مصور در اطراف دیده می شوند. همچنین در بانک مثال ها، هر کدام از ترکیب های ۲۰ گانه ی موضوع مورد تدریس در یک جمله ارایه شده و در مقابل آن نیز، مفهوم آن ترکیب وجود دارد.
این بخش در نهایت با تمرین های مربوط به موضوعات تدریس شده به پایان می رسد.


Affixation
این بخش به آموزش نحوه ی ساخت کلمات با استفاده از وندهای زبان می پردازد که در قالب دو موضوع مجزا، در پایان شبکه های واژگانی ارایه شده اند.
زبان آموز به جای فراگیری تعداد معدودی از واژگان با چگونگی ساخت واژه ها آشنا می شود و توان ساخت واژه های جدید را کسب کرده و در قبال آن ها، دانش واژگانی را داراست.
Fun Facts
۱۰ نکته ی کوتاه جالب برای تنوع در امر آموزش در این بخش ارایه شده است.


Conversation
در این قسمت مکالمه های پیشرفته که با استفاده از عبارات و اصطلاحات زبانی رایج در زبان انگلیسی غنی شده اند، در اختیار زبان آموزان قرار گرفته است.
Pronunciation (تلفظ)
پس از آموزش الفبای آوانگاری و قواعد تلفظ زبان انگلیسی در کتاب های پیشین، در این بخش نکات پیشرفته تری در خصوص تلفظ انگلیسی به زبان آموزان آموزش داده شده و تمرین مربوطه نیز تعبیه گردیده است.


Listening
از آنجا که در سیستم ETP همه ی مهارت های زبانی توسعه داده می شود، بخش مهارت شنیداری در تمام کتاب تعبیه شده است. این بخش شامل تعدادی سوال به زبان انگلیسی است که زبان آموز پس از گوش دادن به فایل صوتی، به آن ها پاسخ می دهد و مهارت شینداری خود را تقویت می کند.
بافت شنیداری کتابETP3 انگلیسی از طریق فارسی، در مقایسه با کتاب های پیشین طولانی تر و تخصصی تر است.
گفتنی است که متن مکتوب فایل های صوتی این کتاب، در پیوست وجود دارد.
Life Lessons
در کتابETP3 انگلیسی از طریق فارسی، همچنین در بخشی تحت عنوان دروس زندگی ۸ نکته اخلاقی مرتبط با موضوع هر فصل مطرح شده که زبان آموز باید به ارتباط آن ها و رسیدن به یک محتوا و مفهوم کلی از بحث برسد. در ضمن هر کدام از این نکات دارای یک جای خالی هستند که زبان آموز با شنیدن فایل صوتی ، آن را تکمیل می کند. این امر باعث تقویت مهارت شنیداری هم می گردد.
در پایان این بخش نیز، سوالاتی به منظور بحث و گفت و گو در کلاس تعبیه شده است.


Speaking
محور این قسمت، سوالی است که توسط فردی مطرح می شود و چهار نفر از ملیت های مختلف به آن پاسخ می دهند. این پاسخ ها به وسیله ی عبارت های کاربردی زبانی غنی و مشخص شده اند که سهم بسزایی در تقویت مهارت گویشوری طبیعی تر زبان آموز دارند.
Reading
در این بخش، به منظور تقویت مهارت خواندن، یک متن انگلیسی دیده می شود که زبان آموز آن را گوش داده، می خواند و به سوالات متنوع از جمله تشریحی ، چهار گزینه ای و صحیح و نادرست آن پاسخ می دهد.


Summary Completion
از آنجا که یکی از مهارت های زبان آموزی خلاصه کردن نوشتار است، در این بخش یک متن طولانی و خلاصه آن در اختیار زبان آموز قرار می گیرد تا به صورت غیر مستقیم نحوه ی خلاصه نویسی را فرا گیرد. خلاصه ی متن، دارای چند جای خالی است که با استفاده از واژگان ارایه شده و فایل صوتی توسط زبان آموز تکمیل می شود. این مساله همچنین باعث تقویت مهارت شنیدن می شود.
Picto Writing (نوشتصویر)
در این بخش، از واسطه گری تصویر استفاده شده تا زبان آموز با توجه به تصاویری که همه از یک مفهوم محوری (در وسط صفحه) آمده اند، اقدام به تولید و نوشتن جمله های مرتبط به زبان انگلیسی کند. همچنین چهار دسته کلمه در قالب افعال، اسامی، صفت ها و قید به زبان آموزان ارایه شده تا در نوشتار به آن ها کمک کند.
هدف این قسمت از کتاب ETP3 انگلیسی از طریق فارسی، استفاده از عکس به عنوان یک رسانه ی آشنای ذهن بشر و بهره گیری از ظرفیت های بصری آن در خدمت زبان آموزی می باشد.


Big Names
درکتاب ETP3 انگلیسی از طریق فارسی! همچنین با توجه به موضوعات مطروحه در فصل های ده گانه کتاب، ده نفر از مشاهیر کشوردر قالب یک متن معرفی شده اند. این ده نفر عبارتند از: “علی دایی” فوتبالیست سابق تیم ملی و آقای گل جهان، “پرفسور مجید سمیعی” محقق و پژوهشگر برجسته جهانی، “استاد مرتضی مطهری” از دانشمندان علوم اسلامی، “شهید مصطفی احمدی روشن” از دانشمندان هسته ای، “طاهره صفارزاده” مترجم قرآن، “محمدعلی اینانلو” مجری و فعال محیط زیست، “عباس برزگر” کارآفرین شناخته شده صنعت گردشگری، “سامان گلریز” آشپز شناخته شده کشور، “محمود فرشچیان” نقاش جهانی و “آیت الله محمدتقی بهجت” مدرس علوم دینی و اسلامی.
Word Formation
واژه سازی یکی از ویژگی های تمامی زبان های زنده دنیاست و به همین دلیل، در این کتاب ۱۰ قانون در واژه سازی زبان انگلیسی به زبان آموز ارایه شده تا با فراگیری و استفاده از آن ها به دانش واژگانی خود بیفزاید.


Writing+
این بخش، حاوی یک سخنرانی به زبان فارسی است که زبان آموز باید آن را به زبان انگلیسی برگرداند، حفظ کرده و در کلاس ارایه دهد. این سخنرانی ها، معمولا برآمده از مفاهیم فرهنگی، ارزشی کشور است که آشنای ذهن زبان آموز بوده، به آن اشراف دارد و به همین خاطر، درارایه آن به صورت سخنرانی انگلیسی با مشکل کمتری رو به رو می شود.
متن های این کتاب نسبت به دو کتاب قبلی پیچیده و طولانی تر است
این متن ها دربردارنده ی عبارات پرکاربرد زبانی هستند، عباراتی که سهم بسزایی در راه اندازی گویشوری فرد دارند.
Pictence
در این بخش، از واسطه گری تصویر برای آموزش واژه ها و عبارات استفاده شده است. این تصاویر به زبان آموز کمک می کند تا واژه یا عبارت های به کار رفته در جمله های مربوطه را سریع تر فراگرفته و برای مدت بیشتری در ذهن نگه دارد.
هدف این قسمت، استفاده از عکس به عنوان یک رسانه ی آشنای ذهن بشر و بهره گیری از ظرفیت های بصری آن در خدمت زبان آموزی می باشد.


Answer key
برای جلوگیری از رسوخ پاسخ های اشتباه در ذهن زبان آموز، پاسخ صحیح تمام تمرین ها در پایان هر بخش به صورت کامل ارایه شده است.
U-Dic
فرهنگ لغت مورد نیاز هر بخش، در پایان کتابETP3 انگلیسی از طریق فارسی به همراه آوانویسی و معادل انگلیسی آن ارایه شده که زبان آموز را تا حدودی از مراجعه ی مکرر به فرهنگ لغت های بیرونی بی نیاز می کند. همچنین زبان آموز در این بخش نحوه ی استفاده از فرهنگ لغات انگلیسی به انگلیسی را به صورت غیرمستقیم می آموزد.
